ANDRIOLLÓWKA » Nr 60_ 20.11.2011 » Kolej wąskotorowa Wawer - Karczew
Dnia 16 kwietnia 1914 roku na stacji kolei wąskotorowej Wawer nastąpiło otwarcie odcinka Wawer - Karczew. W uroczystym uruchomieniu nowego połączenia brał udział m.in. Zarząd Towarzystwa Warszawskich Żelaznych Dróg Podjazdowych.
Nowe połączenie kolejowe umożliwiało bezpośredni dojazd z Karczewa przez Wawer do stacji Warszawa Most i dalej do Jabłonny. Kolej wąskotorowa na odcinku Jabłonna - Wawer funkcjonowała już od 1901 roku. Jej trasa przebiegała z Jabłonny wzdłuż Wisły do stacji Most i dalej przez Kamionek, Grochów i Gocławek do Wawra. Nowy odcinek Wawer - Karczew, podobnie jak odcinek Jabłonna - Most, przebiegał równolegle do Kolei Nadwiślańskiej z tą różnicą, że był jeszcze bardziej do niej przybliżony, a na odcinku Wawer - Anin odległość ta nie przekraczała kilkudziesięciu metrów. Fakt ten wzmacniał konkurencyjną pozycję nowego połączenia w stosunku do istniejącej linii Kolei Nadwiślańskiej. Przyczynił się również do budowy nowych willi letniskowych w sąsiedztwie nowych przystanków. Wkrótce po uruchomieniu połączenia, z powodu dużej liczby podróżujących, zwiększono częstotliwość kursowania pociągów.
Przed wybuchem I wojny światowej Zarząd Towarzystwa posiadał realne plany budowy nowych bocznic kolejowych i przedłużenia linii Wawer - Karczew do miejscowości Sobienie Jeziory.
W latach 1912-1914 na odcinku Wawer - Karczew wzniesiono okazałe piętrowe budynki stacyjne w Wawrze i w Otwocku oraz mniejsze parterowe w Międzylesiu (Kaczy Dół), Radości, Józefowie, Świdrze i Karczewie. Wszystkie budynki były murowane, posiadały dobudowane drewniane letnie werandy. W latach międzywojennych na terenie dzisiejszego Józefowa funkcjonowały także przystanki Michalin(w okolicach ul. Małej) oraz Jarosław (Jarosław-Anielin; przy moście kolejkowym na rzece Świder), a także półprzystanek Emilianów (zlokalizowany przy cmentarzu grzebalnym).
W 1929 roku pojawiły się plany elektryfikacji połączenia Jabłonna - Karczew, ale nie doczekały się realizacji. Po II wojnie światowej, w 1952 roku zamknięto połączenie na odcinku Warszawa Most - Otwock. Dnia 1 kwietnia 1963 roku zamknięto połączenie na odcinku Otwock - Karczew, a tym samym popularna "ciuchcia" przestała istnieć.
Szanowni Państwo!
Kronenberg, Andriolli i wilegiatura, czyli letniska podwarszawskie linii otwockiej - to nazwa projektu, którego celem
jest wzbudzenie zainteresowania przeszłością wśród mieszkańców dzisiejszej linii otwockiej. Jeżeli jesteście zainteresowani tematem i chcielibyście wziąć udział w tym społecznym przedsięwzięciu - prosimy o kontakt z podanymi poniżej osobami:
Uzdrowisko Otwock - Anna Radomska, a.m.radomska@gmail.com, tel. 693107116;
Letnisko Świder i letniska józefowskie - Robert Lewandowski, roblewandowski@wp.pl, tel. 605035774;
Letnisko Falenica - Lidia Dańko, lidiad@medianet.pl, tel. 501585850; Letniska wawerskie (Miedzeszyn, Radość, Międzylesie, Anin) - Dorota Choińska, Daria Boniecka-Stępień daria_boniecka@wp.pl, tel. 508085382.
Tematycznie projekt wpisuje się w wy-darzenia Roku Andriollego. Został dofinansowany przez Fundację Kronenberga działającą przy banku Citi Handlowy w Warszawie, a realizowany jest przez Fundację Andriollego we współpracy z grupą osób, którą oprócz wyżej wymienionych stanowią m.in.: Eliza Radzanowska, Marzenna Szymańska, Rafał Fijałkowski - prowadzący warsztaty edukacyjne, konkursy, olimpiady wiedzy, gry, zabawy itp., eliza@arete-art.pl, tel. 508498358; Maja i Zbigniew Płażewscy, Lidia Dańko, Joanna i Paweł Szpygiel odpowiedzialni za przygotowanie plansz wystawowych oraz okolicznościowej publikacji do druku. Koordynacja projektu Robert Lewandowski.
Ściągnij wersję w PDF.
|